نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
2377
-
الف
+

آنچه در غرفه افغانستان در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم تهران گذشت

غرفه افغانستان در نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌کریم تهران برای اولین بارشرکت کرد و لوح تقدیر و جایزه دریافت کرد.

افغانستان امسال برای اولین بار در نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌کریم تهران با بخش‌های متنوعی شرکت کرده بود که از این میان می‌توان به برپایی نماز وحدت میان اهل تشیع و تسنن در این غرفه اشاره کرد.

به گزارش آی فیلم 2  ، بیست‌ویکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم تهران در حالی به کار خود پایان داد که غرفه افغانستان توانست در میان 8 کشور خارجی شرکت کننده در این دوره از مسابقات مقام اول را کسب کند.

مردم کشور افغانستان همانند سایر مسلمانان جهان همواره رهنمودها و آیات قرآن‌کریم را سرلوحه زندگی خود قرار داده و این کتاب آسمانی را عامل وحدت میان تمام مسلمانان جهان می‌دانند.

هر ساله با آغاز ماه مبارک رمضان، نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌کریم در مصلی تهران با حضور ناشران قرآنی و مذهبی برگزار و با استقبال پرشور مردم روبرو می‌شود.

اما امسال این نمایشگاه با شرکت غرفه افغانستان رنگ‌وبوی دیگری به خود گرفت. افغانستان امسال برای اولین بار در این نمایشگاه حضور پیدا کرد و توانست رتبه اول کشورهای خارجی شرکت‌کننده را از آن خود کند.

غرفه افغانستان امسال با بخش‌های مختلفی پا به نمایشگاه گذاشته بود و با برپایی برنامه‌های جذاب توانست با اقبال عمومی بازدیدکنندگان روبرو شود.

برپایی نماز وحدت میان شیعیان و اهل تسنن در غرفه افغانستان

«پروانه علی‌زاده» مدیر غرفه افغانستان در نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌کریم، می‌گوید که این کشور برای اولین بار در نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌کریم شرکت کرده و این حضور تجربه منحصربه‌فردی برای افغانستان به حساب می‌آید.

وی می‌افزاید : «با وجود تمامی کاستی‌ها، اما به یاری خدا این غرفه از سوی مسئولان برپایی نمایشگاه به عنوان غرفه برتر در میان ۸ کشور در بخش بین‌الملل برگزیده شد و شب نوزدهم ماه مبارک رمضان با حضور سفیر افغانستان در تهران و رایزن فرهنگی این کشور لوح تقدیر و جایزه‌ دریافت کرد.»

«علی‌زاده» با اشاره به بخش‌های متنوع غرفه افغانستان، خاطر نشان کرد که:« این غرفه با ۵ بخش متنوع به نمایشگاه آمده بود که بخش سنتی، کودک و نوجوان، پرسش و پاسخ، برپایی نماز وحدت و بازدید آثار هنری قرآنی اعم از تابلوهای نقاشی و خطاطی و فروش قرآن و کتب ادعیه، را شامل می‌شد.»

وی با اشاره به برپایی نماز وحدت، می‌گوید:«این کار که به ابتکار غرفه افغانستان و برای اولین بار در نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌کریم برگزار شد و در آن مسلمانان اهل تشیع و تسنن در کنار یکدیگر به صفوف نماز جماعت می‌پیوندند، سبب وحدت هرچه بیش‌تر میان مسلمانان می‌شود و ما می‌خواهیم این پیام را به جهانیان صادر کنیم که همه مسلمانان با چنگ‌زدن به ریسمان الهی و توسل به قرآن‌کریم، هیچ‌گاه از یکدیگر جدا نخواهند شد.»

ماجرای قرآن دست‌نویس هنرمند افغانستانی در نمایشگاه قرآن‌کریم

«علی‌زاده» در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نمایش آثار هنری و قرآنی در غرفه افغانستان گفت:«ما برای اولین بار قرآنی را که یکی از کارمندان سفارت در طول ۸ سال با خودکار نوشته بود را در معرض دید علاقمندان و بازدیدکنندگان قرار گذاشتیم که با استقبال خوبی مواجه شد.»

وی در مورد این اثر افزود که آقای «عزیزی» هنرمند افغانستانی با علاقه و شوق وصف ناپذیری قدم در این راه گذاشت و توانست در طول ۸ سال کار نگارش این قرآن نفیس را با خودکار به اتمام برساند.

این مربی قرآنی در مورد قرآن صحافی‌شده با نگین‌های تزیینی نیز گفت که این کار حاصل دست خودم است و مانند آن را در کشورهای مسلمان نتوانستم یافت کنم.

وی از همکاری و همدلی خوب دولت و مسئولان ایران برای برپایی این غرفه در نمایشگاه قرآن امسال بسیار قدردانی کرد و گفت:« بدون شک با همدلی ایرانیان حضور در نمایشگاه برایمان میسر نبود و نمی‌توانستیم چنین برنامه‌های جذابی را برای مخاطبان برپا کنیم.»

نمایش فرهنگ و آداب رسوم در غرفه افغانستان

در گوشه‌ای از غرفه افغانستان، پشتی‌هایی بر روی زمین به چشم می‌خورد که برای نشستن مهمانان و صرف افطاری به سبک افغانستان استفاده می‌شد.

«اسماعیل کریمی» یکی از مسئولان غرفه افغانستان، در مورد این بخش و طراحی خاص آن گفت :«ما با این کار قصد داشتیم آداب و رسوم و سبک زندگی اصیل مردمان افغانستان را در معرض دید عموم قرار دهیم و آن را به جهان معرفی کنیم.»

«کریمی» می‌افزاید :«مهمانان زیادی از روز اول نمایشگاه تا آخر اعم از هنرمندان، قاریان قرآن، ورزشکاران، دیپلمات‌ها و همچنین سفیر و رایزن فرهنگی افغانستان به غرفه ما آمدند و بر روی همین زیلوها نشستند و افطاری خود را صرف کردند.

وی خاطرنشان می‌کند:«ما همیشه به یگانگی فرهنگی میان ایران و افغانستان اعتقاد داشته ایم و باور داریم که باید فرهنگ مشترک خود را از طریق چنین نمایشگاه‌هایی به مخاطبان یادآوری کنیم.»

«کریمی» همچنین از همکاری خوب مسئولان ایرانی در برپایی غرفه افغانستان در نمایشگاه قرآن امسال قدردانی و ابراز امیدواری کرد که این همکاری‌ها در سال‌های آینده نیز ادامه داشته باشد.

گفتنی‌ست که شب نوزدهم ماه مبارک رمضان غرفه افغانستان با حضور سفیر و رایزن فرهنگی این کشور و مسئولان ایرانی نمایشگاه و در میان جمع کثیری از مخاطبان بعنوان غرفه برتر بین الملل انتخاب شد.

فارس به نقل از «یعقوب هوشمند» معاون رایزن فرهنگی سفارت افغانستان در تهران در این مراسم، نوشت:«افغانستان تلاش کرده تا در این نمایشگاه متنوع حضور داشته باشد و امیدوار هستیم بتوانیم در سال‌ها و نمایشگاه‌های بعدی آثار فاخر دینی، قرآنی و فرهنگی را که در داخل افغانستان وجود دارد را در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به نمایش بگذاریم.»

نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌کریم تهران و بخش بین‌الملل  آن ۱۴ جوزا به کار خود پایان داد.

م ح

نظر شما
ارسال نظر